Episode 5: EIBI og Eikeseths studie

avatar
Sondre Bogen-Straume
Produsent
avatar
Svein Eikeseth
Gjest

I denne episoden møter vi Svein Eikeseth, professor i psykologi ved Institutt for atferdsvitenskap, OsloMet. Vi skal snakke om EIBI og hans studie på langtidseffekter av EIBI.

Eikeseth jobbet tidligere ved Glenne autismesenter hvor han både ga og studerte EIBI rundt 20021Resultatene fra studiene finnes her: Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2002). Intensive Behavioral Treatment at School for 4- to 7 Year Old Children with Autism A 1 Year Comparison Controlled Study. Behavior modification, 26, 49–68. https://doi.org/10.1177/0145445502026001004
og Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2007). Outcome for Children with Autism who Began Intensive Behavioral Treatment Between Ages 4 and 7: A Comparison Controlled Study. Behavior Modification, 31(3), 264–278. https://doi.org/10.1177/0145445506291396
. Hans nye studie skal følge opp de som mottok intervensjonen og var med i den forrige studien for å undersøke behandlingens effektivitet over lengere tid.

EIBIEarly Intensive Behavioral Intervention (Norsk: Tidlig og intensiv atferdsanalytisk behandling) er en tidlig, intensiv intervensjon basert på Atferdsanalytiske prinsipper.

Målet med EIBI er å lære autisten teknikker og ferdigheter som kan bidra til bedre livskvalitet gjennom økt selvstendighet og generelt funksjonsnivå.

De senere årene har EIBI mottatt en del kritikk fra autister i og utenfor nevrodiversitetsbevegelsen. Det blir hevdet at intervensjonen f.eks. kan gi PTSD, og at en stor del av behandlingen går ut på å tvinge autisten til å kamuflere sine autistiske trekk som stimming eller ignorere ubehagsfølelser.

I septemberutgaven av Tidsskrift for Norsk psykologforening skrev jeg et debattinnlegg til forsvar for behandlingen «EIBI bedrer autisters livskvalitet«. Denne episoden er en oppfølging av temaet.

Anbefalt lesning og kilder

Av og med Eikeseth

Studiene fra 2002 og 2007

  • Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2002). Intensive Behavioral Treatment at School for 4- to 7 Year Old Children with Autism A 1 Year Comparison Controlled Study. Behavior modification, 26, 49–68. https://doi.org/10.1177/0145445502026001004
  • Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2007). Outcome for Children with Autism who Began Intensive Behavioral Treatment Between Ages 4 and 7: A Comparison Controlled Study. Behavior Modification, 31(3), 264–278. https://doi.org/10.1177/0145445506291396

Andre

Denne episoden er omtalt i

«Atferdsanalysens rolle og relevans i dagens pedagogikk – Å lede og å påvirke et barn». Av Holmgren, Astrid Moen. Side 49:

«På bakgrunn av dette understreker Hammerlin og Larsen viktigheten av å skille mellom teori og ideologi. Nettopp fordi «Ideologiske standpunkter kan fremstå som videnskabelige sandheder» (, s. 63). Dette tåkelegger og gjør det vanskelig å se forskjell både i oss selv og andre, vi kan bli lurt. Sondre Bogen-Straume er podcastvert i autismepodden og møter professor i psykologi ved institutt for atferdsvitenskap Svein Eikeseth i en prat om EIBI (et atferdsanalytisk treningsprogram for barn med autisme). De drøfter kontroversen rundt atferdsanalysen. Eikeseth mener det er mye ideologi i diskusjonen om atferdsanalyse. Han legger til at det ikke er noe galt i å ha ulike ideologiske oppfatninger. Men at det har lett for å bli ideologien og følelsene som styrer i stedet for den faglige tilnærmingen. Han tror mye av det som snakkes om som misforståelser rundt begrepene, egentlig bare handler om en uenighet. Det er fort gjort å prøve å misforstå som en kritikk av begrepene mener han (Eikesth, som sitert i BogenStraume, 2022).»

Noter

  • 1
    Resultatene fra studiene finnes her: Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2002). Intensive Behavioral Treatment at School for 4- to 7 Year Old Children with Autism A 1 Year Comparison Controlled Study. Behavior modification, 26, 49–68. https://doi.org/10.1177/0145445502026001004
    og Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2007). Outcome for Children with Autism who Began Intensive Behavioral Treatment Between Ages 4 and 7: A Comparison Controlled Study. Behavior Modification, 31(3), 264–278. https://doi.org/10.1177/0145445506291396

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Om autismepodden

Autismepodden er Norges første podcast om autisme. Vårt mål er å formidle faglig korrekt informasjon uten å miste autistenes stemme – For hvem er vel egentlig de virkelige autismeekspertene?

Kategorier

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke nettstedet aksepterer du dette.  Les mer

Du er offline. Koble til internett for å laste nytt innhold!